Schrijfmotorische therapie
Voor kind, ouders en school
Schrijfproblemen worden vaak alleen gekoppeld aan de motoriek en bewegen, maar schrijven is meer dan dat. De elementen vorm, ruimte, lateralisatie, dominantie en de reflexen spelen ook een rol. In mijn praktijk werk ik tijdens de schrijfmotorische therapie aan deze verschillende onderdelen.
Een kind ontwikkelt eerst de grove motoriek en daarna de fijne motoriek. We kunnen ook wel zeggen, van binnen naar buiten. Het kind begint eerst met bewegen vanuit de schouder, dan vanuit de elleboog, pols, handen en dan pas de vingers.
Het kind op jonge leeftijd zal nog zijn hele hand gebruiken. Pas vanaf een jaar of 4 – 5 gaat de greep van de vingers een grotere rol spelen. Wat mij vanuit het onderwijs en mijn praktijk is opgevallen dat veel kinderen een verkeerde schrijfhouding hanteren.
De oorzaak van schrijfproblemen kan uiteenlopen:
Onrijpheid:
Het kan voorkomen dat de handmotoriek nog niet rijp genoeg is om efficiënt te leren schrijven. In dit geval is de stevige basis niet gelegd. Er bestaan hiaten in de ontwikkeling, waardoor het kind zich op een andere manier zal leren schrijven. Die manier kost vaak onnodig veel energie, waardoor het schrijven groot, onnauwkeurig en een stuk minder leuk is.
Oog-hand coördinatie:
Het probleem kan ook een visueel probleem zijn! Er wordt niet voor niets gesproken over oog-hand coördinatie! Het is belangrijk dat de ogen zonder moeite kunnen samenwerken. Lukt het je kind niet om op de lijnen te schrijven of is je kind bang voor de kantlijn? Zie je bij je kind onnodige spaties?
Concentratie:
Hoe is de concentratie? Kan je kind zich focussen op haar/zijn taak? Lukt het je kind om stil te zitten? Een slechte concentratie kan zeker ook een gevolg zijn van moeite ondervinden in visuele taken en/of onrijpheid. Het kan zelfs een teken zijn van een algehele ontwikkelingsachterstand.
Schrijfhouding:
Hoe zit je kind aan tafel? Of ligt je kind? Misschien dekt je kind 1 oog af en kijkt het maar met 1 oog?
Observatie/Onderzoek:
Ik observeer je kind en doe onderzoek naar:
- De lateralisatie
- Een aantal zichtvaardigheden
- De motorische voorwaarden
- Oog-hand dominantie
- Reflexen
Vanuit deze gegevens stel ik een plan op maat op voor uw kind en je kind krijgt plezier in het schrijven. Dat wil je toch?
- Kennismakingsgesprek (telefonisch)
- Intakegesprek
- Afname testen schrijfmotoriek
- Gesprek
- 8 Maal begeleiding in schrijfmotoriek
Ben je nieuwsgierig geworden wat ik voor je kan betekenen of wil je meer informatie, mail dan gerust naar a.kraayenvanger@degoastok.nl, app of bel 0615081941.